جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۶۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
در عصرانه با کتاب فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود

خوانش و بررسی داستان کوتاه «استخری پر از کابوس»، اثر بیژن نجدی

دوازدهمین برنامه عصرانه با کتاب کتابخانه فردوس، با خوانش و بررسی داستان کوتاهی از بیژن نجدی با عنوان «استخری پر از کابوس» برگزار می‌شود.

خوانش و بررسی داستان کوتاه «استخری پر از کابوس»، اثر بیژن نجدیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ دوازدهمین نشست برنامه‌ی عصرانه با کتاب، از ساعت ۱۶:۳۰ روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، با خوانش و بررسی داستان کوتاه «استخری پر از کابوس» از کتاب «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» اثر بیژن نجدی برگزار خواهد شد.

بیژن نجدی، آبان ۱۳۲۰ در شهر خاش متولد شد. وی پس از گذراندن دوره‌ی دانشسرای عالی تهران در رشته‌ی ریاضی، در یکی از دبیرستان‌های شهر لاهیجان به شغل معلمی پرداخت و پس از ۵۶ سال، در شهریور ۱۳۷۶ در همان شهر دیده از جهان فروبست.

نجدی گرچه سال‌های زیادی به نوشتن و سرودن اشتغال داشت، اما در زمان حیاتش تنها به انتشار یک کتاب همت گماشت؛ شاید از این روست که او را نویسنده‌ای می‌دانند که خود به استعدادش آگاه نبود. زبان نجدی، زبان استعاری و تشبیهات مکرر است. از طرفی، ویژگی نخبه‌گویی باعث شده بود وسواس عجیبی روی متن‌هایش پیدا کند. به روایتی، او برای انتشار کتاب «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند»، بیش از پنجاه بار کارش را ویرایش کرده است.

«یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» پس از انتشار، انقلابی در ادبیات منثور ایران به وجود آورد و تا کنون با بیش از صد نوبت چاپ، از پر فروش‌ترین کتاب‌های ایران است. این مجموعه داستان کوتاه در سال ۱۳۷۴، جایزه‌ی قلم زرین را دریافت کرد. «استخری پر از کابوس»، یکی از داستان‌های کوتاه این کتاب، داستان مردی است که بعد از بازگشت به زادگاه خود، به جرم کشتن یک قو بازداشت می‌شود. اما آنچه نجدی بر آن تکیه کرده، نه سیر ماجرا، بلکه روایت شاعرانه‌ی واقعیت یا بازگویی پر از تصویر آن از دیدگاه شخصیت اصلی‌اش است در تضاد با نگاه آنهایی که دستگیرش کرده‌اند و همین نکته باعث ماندگاری داستان در ذهن مخاطب می‌شود.

نشست «عصرانه با کتاب» با حضور بهبد بهلولی و طاهره مختاری به عنوان کارشناسان برنامه، چهارشنبه‌های هر دوهفته یک بار، از ساعت ۱۶:۳۰ در کتابخانه فردوس میزبان دوستداران کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این برنامه به فرهنگسرای فردوس، در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از خیابان شهید سلیمی جهرمی، کتابخانه فردوس مراجعه کنند ویا برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی ferdos.farhangsara در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۴۴۰۸۱۰۴۳ تماس بگیرند.

نظر شما